Nieuwsarchief

Op 10 maart stond de bijeenkomst van ons Kennisplatform in het teken van social media in het onderwijs. Centrale vraag was hoe je social media als communicatiemedewerker kunt inzetten.

Maar liefst 12 communicatieprofessionals uit Noordoost-Nederland waren naar het Carmelcollege in Emmen gekomen om hun ervaringen en vragen te delen. De deelnemers hadden voorafgaand aan de bijeenkomst een digitale vragenlijst ingevuld, waaruit bleek dat de scholen nog niet veel gebruik maken van social media als communicatiemiddel. Een social-mediabeleid is nog een zeldzaamheid, maar toch twittert al 32% van de deelnemers regelmatig namens de school. YouTube is met 67% het meest gebruikte social medium op de scholen.

Veel vragen over social media

Na de presentatie van de onderzoeksresultaten was het de beurt aan Irene Ribot, consultant en trainer online marketing bij Storm Academy, om dieper in te gaan op het thema. Vragen die onder meer aan de orde kwamen:

  • Hoe zet je social media in op een manier die past bij je organisatiedoelen?
  • Hoe hou je in de gaten wat er via de social media over jouw school gezegd wordt?
  • Hoe reageer je op negatieve berichtgeving?
  • Hoe maak je richtlijnen voor het gebruik van social media?

Conclusies

Dat het best lastig is om social media goed in te zetten, bleek uit de vele vragen die gesteld werden en uitgebreide discussie. Die discussie zal de komende weken dan ook worden voortgezet via de LinkedIn-groep van het kennisplatform. Toch kunnen we alvast een aantal conclusies trekken:

 

  • Als communicatiemedewerker moet je daar zijn waar je doelgroep is en dus moet je gewoon aan de slag met social media.
  • Maak voordat je dat doet een plan, zodat helder is wie je doelgroep is, welke doelen je voor ogen hebt en welke strategie en planning daarbij passen.
  • Bepaal duidelijke kaders en randvoorwaarden (inclusief rollen, taken en verantwoordelijkheden).
  • Denk vanuit je doelgroep!
  • Maak waar mogelijk gebruik van bestaande netwerken.
  • Bedenk dat social media geen middel zijn om alleen maar te 'zenden', maar gebruik het om een relatie met je doelgroep(en) op te bouwen.

 

Volgende bijeenkomst

De volgende bijeenkomst van het kennisplatform is op donderdag 23 juni a.s. Het thema van de middag zal zijn 'Interne communicatie bij organisatieverandering'. Interesse in ons platform? Neem Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op!