Nieuwsarchief

Dat was het thema van de bijeenkomst van het kennisplatform voor communicatieprofessionals in het voortgezet onderwijs op 15 maart jl.

Dit keer eens niet op een school, maar in de multimedia studio van Gameship in Leeuwarden (bedankt Thijs!). Hier werken studenten en professionals samen aan (serious) gaming en online applicaties. Een inspirerende omgeving dus.

socialmediaWat vinden leerlingen er eigenlijk zelf van?

Inspirerend was ook onze gastspreker Fanny Koerts. Zij leidde de brainstorm met maar liefst 20 communicatiemedewerkers van verschillende scholen in Noordoost-Nederland die voor de gelegenheid ook leerlingen van hun school hadden meegenomen. Want als je nadenkt over hoe je social media kunt inzetten als school om te communiceren met je belangrijkste doelgroep – de leerlingen – dan is het natuurlijk niet meer dan logisch om ook eens aan die leerlingen te vragen wat zij daarvan vinden.

Voor- en tegenstanders

En daar waren die leerlingen het nog niet zo over eens. Sommigen vonden het absoluut niet gewenst dat hun school via social media probeert ‘binnen te dringen’ in de leefwereld van de leerlingen: “Wil je als school iets doen op Facebook? Probeer dan geen vriendjes te worden met je leerlingen, maar ga gewoon adverteren”. Andere leerlingen zagen er juist geen enkel probleem in om social media in te zetten. Zij vonden dat de school best mag verwachten van leerlingen dat ze betrokken zijn bij de school, ook via social media. En dat social media een waardevolle aanvulling kunnen zijn op andere communicatiemiddelen.

Twitter als zeurmedium

En hoe zit het dan met Twitter? Dat komt toch regelmatig negatief in het nieuws, vanwege dreigtweets en leerlingen die twitteren over school. Daar waren sommige leerlingen heel duidelijk over: ze gebruiken Twitter vaak om even lekker te zeuren over school. Dat moet je als school niet te serieus nemen. Je moet je als school zelfs afvragen of je Twitter wel als marketinginstrument wilt inzetten.

Kijken wat er gebeurt

En de communicatiemedewerkers? Die gingen geïnspireerd naar huis. Met het advies om, als je nog niet heel actief met social media bezig bent, gewoon maar eens te gaan experimenteren en te kijken wat er gebeurt. Social media zijn relatief nieuw en er is geen goed of fout. Zolang je Facebook en Twitter maar als middel ziet, niet als doel op zich. En ook heel belangrijk: verlies de identiteit van je school niet uit het oog. Het moet bij je passen. En ben je zover om social media-beleid te gaan maken? Betrek dan ook je leerlingen, hun ouders en je collega’s.

Meer weten over het kennisplatform of het inzetten van social media op school? Bel BOP op 050 318 40 55.