Nieuwsarchief

Een kleurrijk gezelschap van onderwijsmensen, een inspirerende spreker, een interessant thema en een prachtige locatie: alle ingrediënten waren aanwezig voor een geslaagde workshop met creativiteitscoach Marcus Geers.

De middag 'creatief positioneren' - georganiseerd door BOP - vond plaats in de christelijke school voor praktijkonderwijs De Bolster in Groningen. Marcus Geers zou in februari al als gastspreker optreden tijdens de boekpresentatie van het 'Standaardboekje voor onderwijspositionering en -communicatie'. Hij was toen echter verhinderd door het winterse weer. Daarom nodigde BOP hem opnieuw uit om onze relaties meer te vertellen over creatief positioneren, oftewel denken in kansen.

Denken in kansen

Tijdens een inleiding van een uur liet Marcus Geers ons in sneltreinvaart zien hoe je zo veel mogelijk creativiteit van een groep mensen kunt activeren. In communicatietrajecten gaat het er immers niet alleen om dat het communicatiebureau alles doet of alleen de communicatieverantwoordelijke of directie van een school, maar dat je iedereen in het creatieve proces betrekt. Als je ook de talenten en kennis van de medewerkers benut, boor je nog een veel grotere bron van inspiratie aan en wordt het gemakkelijker om jezelf ook écht te onderscheiden van je concurrenten.

kansdenkenPatronen doorbreken

Het bleek al snel dat we geneigd zijn in standaard patronen te denken. Dat is niet bevorderlijk voor creatieve processen. Als je de patronen in je denken doorbreekt, creëer je nieuwe ideeën en kansen. Marcus Geers reikte hier een aantal technieken voor aan.

Creativiteitstestje

Vraag: Wat zie je in deze vlekken? Kijk voor het antwoord onderaan het bericht.

Aan de slag

Met deze technieken konden de aanwezigen na de inleiding zelf aan de slag met behulp van een case. In verschillende groepen werd een profiel gemaakt voor een fictieve school. Er ontstonden veel creatieve ideeën wat maar weer bewees dat als je talenten en kennis bundelt er mooie dingen gebeuren.

Kansdenken in veranderingsprocessen

De technieken die Marcus Geers toepast om het kansdenken te bevorderen, kunnen gebruikt worden om cultuurveranderingen in organisaties te realiseren. Zo’n veranderingsproces begint met een training van het management, gericht op het doorbreken van bestaande patronen. Vervolgens worden de overige teams binnen de organisatie getraind.

Zelf aan het stuur

Organisaties in het onderwijs staan vaak onder druk. Ze moeten zich aanpassen omdat de markt verandert of omdat er andere eisen aan het onderwijs worden gesteld. Dat is best lastig en kost veel energie. Men is vaak gefixeerd op de risico’s en onzekerheden en niet op kansen. Waar veel veranderingsprocessen op weerstand stuiten en daardoor tot stilstand komen, doet de werkwijze van Marcus Geers een appel op de kansen die ieder veranderingsproces te bieden heeft. Maar het voornaamste is: je bent er zelf bij, je stuurt zelf mee, je wordt een actief onderdeel van het veranderingsproces. Op die manier hebben al heel wat organisaties hun noodzakelijke veranderingen gerealiseerd nadat eerdere pogingen op niets waren uitgelopen.

Zelf aan de slag?

Wilt u ook creatief leren veranderen? BOP en Marcus Geers helpen u graag! Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Meer weten over Marcus Geers? Kijk op www.marcusgeers.be

 

kansdenken

Antwoord: Als je goed kijkt zie je een man op een paard. Sommige mensen zien dit meteen, anderen moeten er naar zoeken. Dit heeft te maken met patroonherkenning: zodra je het patroon in de vlekken herkent, krijgt het plaatje betekenis en ben je tevreden; je zoekt niet verder naar andere interpretaties van het plaatje. Patroondoorbreking (de essentie van creativiteit) bestaat eruit om in het plaatje ook nog iets anders te zien dan wat je eerste perceptie je opdringt. Zo kun je bijvoorbeeld in dit plaatje ook een poes zien die een strikje om de hals heeft. Probeer maar eens: misschien zie je nog heel andere dingen ... Bij creativiteit stel je je niet tevreden met één interpretatie van de realiteit: soms zijn de dingen niet wat je in eerste instantie denkt dat ze zijn.